Macbethin vahva tunnelataus puhuu kansainvälistä kieltä

Näyttämöllä esiintyjä polvillaan, näyttää siltä kuin pää puuttuisi.

Ohjaaja Otso Kauton ja koreografi Tero Saarisen edellinen yhteistyö Tampereen Työväen Teatterin lavalla oli Hamlet-rockmusikaali. Nyt syyskuussa 2024 nähtävä Macbeth jatkaa Shakespearen tulkitsemista useita taidemuotoja yhdistäen – ja sillä on ehkä edellistäkin parempi vientipotentiaali, sanoo Kulttuuritoimituksen teatterikriitikko Matti Mörttinen.

Eli Harju, teksti

Syksyn ensi-iltojen kritiikit

Macbeth-tulkinta, joka yhdistää näyttelemistä, tanssia ja jonglöörausta, saa ensi-iltansa Tampereen Työväen Teatterin Suurella näyttämöllä 12. syyskuuta. Kantaesitys on nähty viime keväänä Tanssin talossa Helsingissä.

Tero Saarinen teki koreografian ja ohjasi kokonaisuuden, Otso Kautto ohjasi näyttelijäntyötä. Esityksestä on turhaa kysyä, kuka siinä esittää ketäkin, toteaa TTT:n ennakkonäytöksen helmikuussa nähnyt Kulttuuritoimituksen teatterikriitikko Matti Mörttinen.

– Kaikki esittävät kaikkia, kaikki esittävät sitä tarinaa.

On mahdotonta alkaa erotella, kuka näyttämöllä on sirkustaiteilija, kuka näyttelijä ja kuka tanssija.

– Tietyissä kohdissa ihmiset ja taiteenlajit ovat niin yhteensulautuneita, että kaikki värähtelee, liikkuu ja puhuu yhtenä oliona, vaikka lavalla on kuusi ihmistä, Mörttinen kuvailee.

– Ennakkonäytöksen jälkeen hengästytti niin, ettei pystynyt menemään nukkumaan.

Mies istuu pöydän ääressä vanhan kirjoituskoneen takana, seinustalla suuri kirjahylly.

Matti Mörttinen asettui kameran eteen Sastamalan kirjamuseo Pukstaavissa. Kuva: Tiina Mörttinen

Ei kielimuuria, sopii vientiin

Mikä sitten on se tarina, jota kaikki lavalla esittävät yhtenä oliona? Mörttisen mielestä tärkeintä Macbethissa ovat tunnetilat: viha, kosto ja vallanhimo. Siksi se sopii hyvin myös tähän hetkeen.

– Samalla tavalla kuin monessa muussakin Shakespearen teoksessa, siinä on kyse vallasta ja valtataistelusta. Nyt eletään sellaista aikaa, jossa yhdet taistelevat vallasta ja meidän toisten osa on vain pelätä siinä syrjässä.

Koska tunnetiloja ja tapahtumia ilmaistaan Macbethissa paljolti liikekielellä, Mörttisen mielestä teoksella on loistava vientipotentiaali.

– Kielimuuria ei oikeastaan ole, vaikka puhutaankin suomea. Tämä olisi aivan ideaalinen kansainvälisille teatterifestivaaleille. Itse Macbeth on varmaan tuttu ihmisille, jotka sitä menevät katsomaan, joten kertomusta pystyy hyvin seuraamaan riippumatta siitä, ymmärtääkö puhuttua kieltä.

Mörttinen uskoo, että Macbethilla on vielä paremmat mahdollisuudet ulkomailla kuin Otso Kauton ja Tero Saarisen edellisellä yhteisteoksella Hamletilla. Macbethissa eri taiteenlajit toimivat paremmin yhtenä kokonaisuutena. Se on hänen mielestään myös oivallinen lopetus Otso Kauton kaudelle Tampereen Työväen Teatterin johtajana.

– Olen useamman kerran kuullut sellaisen teesin, että Kautto oli liian helsinkiläinen tehdäkseen teatteria Tampereella. Tässä tulee sopivasti jotain uutta, ja samalla se on taiteenlajien sulautus, jota voi markkinoida myös laajemmalle tamperelaiselle yleisölle.

Lue lisää esityksestä tästä linkistä

Artikkelin alussa olevan kuvan on ottanut Mikki Kunttu/Tero Saarinen Company & Tampereen Työväen Teatteri
Alla olevassa keskellä Emmi Pennanen, kuvaaja Ilkka Saastamoinen.

Ihmisen pää keskellä, kuvan ulkopuolelta kurottelee käsiä nyrkissä kohti ihmisen kurkkua.

Macbeth

Koreografia ja ohjaus Tero Saarinen (Tero Saarinen Company)
Näyttelijäntyön ohjaus Otso Kautto
Suomennos ja sovitus Michael Baran 
Valo-, video- ja lavastussuunnittelu Mikki Kunttu
Pukusuunnittelu Samu-Jussi Koski
Musiikki ja äänisuunnittelu Marko Nyberg
Koreografin assistentti Satu Halttunen, Henrikki Heikkilä, Natasha Lommi
Tuotanto Tero Saarinen Company ja Tampereen Työväen Teatteri

Kantaesitys Helsingissä 13.3.2024, ensi-ilta Tampereella 12.9.2024

Näyttämöllä Tampereella

12.–20. syyskuuta: Auvo Vihro, Misa Lommi, Suvi-Sini Peltola, David Scarantino, Emmi Pennanen, Mikko Lampinen, Emil Dahl
21.–28. syyskuuta: Jyrki Mänttäri, Saska Pulkkinen, Anna Kuusamo, David Scarantino, Emmi Pennanen, Mikko Lampinen, Emil Dahl

Syksyn ensi-iltojen kritiikit

Scroll to Top