Othonielin tunnusomainen materiaali on puhallettu lasi. Näyttelyn nimi Under an Endless Light viittaa Suomen valoisaan kesään.
Teksti: Eli Harju
Sara Hildénin taidemuseossa nähtävä näyttely on Jean-Michel Othonielin ensimmäinen yksityisnäyttely Pohjoismaissa, ja se on tehty nimenomaan tämän museon tilojen innoittamana. Tervetulleeksi toivottaa tilaan varta vasten tehty Wonder Block -teos peililasista ja ruostumattomasta teräksestä. Yhteensä näyttelyssä on noin 90 teosta 20 vuoden ajalta.
Vuonna 1964 syntynyt Othoniel on kotimaassaan Ranskassa yksi tunnetuimmista nykytaiteilijoista. Hänen omalaatuiseen kieleensä kuuluvat lasitiilit ja helmet, ja teoksilla on runollisesta ulkomuodostaan huolimatta poliittisia sävyjä.
Kulttuuritoimituksen Tiina Nyrhinen kirjoittaa, että Othonielin teosten katselu on kuin Pablo Nerudan lukemista; hiljaisuuden, rakkauden ja herkkyyden keskellä on piikkejä maailman julmuuksista.
”Kun minut on saatu ihastelemaan lasin hohdetta, herkkyyttä ja peilaavuuksia, seuraavaksi on tarjolla tarina, joka pudottaa teokseen vielä uuden tason. Taustamateriaalista ilmenee muun muassa, että Sara Hildénin säätiön omistamassa teoksessa verenpunaiset helmet viittaavat taiteilijan aidsiin kuolleisiin ystäviin.”
Teoksia yhdistävä teema ovat luonnon ihmeet ja valon lyhyt aika, jonka voinee ajatella sekä konkreettisena että metaforisena asiana.
– Olen innokas kasvitieteen harrastaja, ja maahan, jossa kukat puskevat esiin lumen alta, olen näyttelyäni varten valinnut runsaasti teoksia, joissa viitataan uudestisyntymään ja tarpeeseen elää lyhykäinen kevät täysin rinnoin, taiteilija itse kertoi museon tiedotteessa.
Under an Endless Light on esillä Tampereen taidemuseossa 15.9. asti.