Kauniit ja kantikkaat autovanhukset kokoontuvat Tampereella

Ilpo Niemi oli mukana Kanttiautokruisingissa kaksi vuotta sitten Ford TT -linja-autolla. Sama bussi nähdään paikalla nytkin.

Ennätykselliset 21 ennakkoon ilmoittautunutta autokuntaa, mukana yli 100-vuotiaskin menopeli ja lisäksi muutama 1920-luvun linja-auto. Tällaiseen kotimaiseen liikennekulttuuriin voi tutustua tulevana lauantaina 10. elokuuta Tampereella ajettavassa Kanttiautokruising-tapahtumassa.

Teksti ja kuvat: Kari Pitkänen

Autot ja kuljettajat kokoontuvat katselmukseen Hämeenpuiston pohjoispäässä kello 10.30 alkaen. Tunnin päästä tästä autot lähtevät liikkeelle letkana kohti Kangasalaa ja siellä sijaitsevia Mobilian ja Vehoniemen automuseoita.

Ajoreitin alkupuolella autovanhuksia voi bongailla kaupungin kaduilla, sillä reitti kulkee Hämeenpuistoa etelään kohti Ratinaa ja Iidesrantaa. Sieltä matka jatkuu Messukylänkatua ajaen kohti Kangasalantietä.

Vanhin mukaan ilmoittautunut menopeli on Jouko Puhakan omistama vuosimallin 1921 Oldsmobile 43A. Muutkin kanttiautot ovat pääosin peräisin 1920-luvulta. Lisäksi mukana on kaksi linja-autoa sekä yksi kuorma-auto.

Tekniikka voi yllättää

Kotimaisessa ajoneuvohistoriassa 1920-luvulla on aivan erityinen merkitys. Sisällissodan jälkeen elpyneessä maassa alkoi voimakas autoistuminen, ja ajoneuvojen määrä nousi nopeasti muutamista tuhansista noin 30000 autoon.

Tällä vuosikymmenellä alkoi myös ammattimainen ajoneuvoliikenne. Lisäksi esimerkiksi pelastustoimi ja puolustusvoimat alkoivat hankkia moottoriajoneuvoja.

– Toinen näkökulma aikakauteen on se, että kun veteraaniautojen harrastus alkoi järjestyä Suomessa, niin harrastajat aloittivat sen juuri 1920-luvun autoilla – ja nimenomaan niin, että näillä autoilla myös ajettiin, Martti Piltz Tampereen Seudun Mobilistit ry:stä kertoo.

Iso osa Kanttiautokruisingin osanottajista on T- ja A-Ford-kerhojen jäseniä. Yksi tapahtumaan ilmoittautuneista on ”Suomen Mr. Fiat” Rainer Mäkipää, joka osallistuu ajoon ensimmäiseksi hankkimallaan harrasteautolla, Fiat 501:llä vuodelta 1925.

– Autot ovat vanhoja ja samoin suurin osa omistajista ja ajajista. Se tuottaa riskejä tekniikan ja terveyden suhteen. Myös sää on yksi riskitekijä usein avomallisissa autoissa. Tapahtuma kuitenkin ajetaan säästä ja mahdollisista autokuntien peruutuksista huolimatta, lupaa Piltz.

Yksi vuoden 2022 kauneimpia mukana olleita autoja oli Risto Jaakolan omistama Buick vuosimallia 1927.
Scroll to Top