Taru Sormusten herrasta on maailmanluokan suurtuotanto – ”mielisairas proggis” on lähempänä oopperaa tai musikaalia kuin perinteistä teatteria

Tarinaan olennaisesti kuuluva Palantri eli kristallipalloa muistuttava näkykivi.

Kari Pitkänen, teksti ja kuvat

Ohjaaja Mikko Kannisella on kiire, mutta silti aikaa. Puolen tunnin päästä, keskiviikkona kello 11, on alkamassa Taru Sormusten herrasta -tuotannon valmistava harjoitus.

– Näyttelijöillä pitäisi nyt olla kasassa kaikki ne elementit, jotka vaikuttavat heidän työhönsä, ohjaaja linjaa reilua viikkoa ennen esityksen ensi-iltaa 22. elokuuta.

Loppusuora on lyhyt, mutta kiihkeä. Tampereen Teatterin ja Tampere-talon suurtuotantoa on suunniteltu kolmen vuoden ajan jokaisen yksityiskohdan ja näyttämökuvan tarkkuudella.

– Kaksi vuotta olen jo tiennyt, miten esitys kokonaisuudessaan kulkee eteenpäin, lähes jokaisen liikkeen tarkkuudella.

– Mutta kun oikeat ihmiset, liikkeet ja elävä tuli ovat lavalla, huomataankin äkkiä, että hei, verho onkin vaarassa syttyä tuleen, ja jotain pitää muuttaa. Fysiikka ja maailma asettavat omat rajansa, ohjaaja kuvaa.

Nainen ja mies keskustelee vastakkain, seisovat näyttämöllä.
Paulina Ahokas ja Mikko Kanninen luottavat teatterin taikaan. Esitys seuraa tarkasti hobitti Frodon tarinaa.

Iso koneisto ja uusi pyörölava

Taru Sormusten herrasta on suurtuotanto, jollaista ei ole ennen nähty Tampereella eikä missään muuallakaan. Kaikki on vähintään potenssiin kaksi, ja pelkästään esitysteknisesti ajatellen Tampere-talon lavalla tehdään huikeita temppuja.

– Isolla lavalla on nähty paljon, mutta nyt ensimmäistä kertaa siellä palaa ihminen, toimitusjohtaja Paulina Ahokas kertoo.

Esityksissä hyödynnetään halkaisijaltaan 12-metristä pyörölavaa. Se on itse asiassa Tampereen Teatteriin tuleva uusi pyörölava, joka siirretaan paikalleen myöhemmin osana teatterirakennuksen remonttia Keskustorilla.

Tampere-talossa J. R. R. Tolkienin satumaailman toteuttaa 250 hengen esityskoneisto, josta 40 on Tampere Filharmonian muusikkoja. Alkuperäinen 1 200 sivun kirjasarja on muokattu kolme tuntia ja vartin kestäväksi esitykseksi, joka yhdistää teatteria, oopperaa, sirkustaidetta ja akrobatiaa. Lisäksi on kaksi väliaikaa.

Päävastuussa ovat Tampereen Teatteri, Tampere-talo ja Tampere Filharmonia. Mukana ovat lisäksi Sorin Sirkus, Teatteri NEO ja Akun Tehdas. Iso osa tekijöistä on freelancereita. Erityisasiantuntijaksi tarvitaan esimerkiksi stuntkoordinaattori, että esityksissä kaikki sujuu turvallisesti ja ilman havereita.

– Puitteet ovat grandiosa, hehkuttaa Tampere Filharmonian intendentti Eija Oravuo.

Valtavan suuria lavasteita.
Produktio hyödyntää näyttäviä lavasteita ja isoa pyörivää esiintymislavaa.

Uusi kotimainen taideteos

Tampereen Taru Sormusten herrasta keskittyy mahtisormusta tuhottavaksi kuljettavan hobitti Frodon tarinaan. Roolissa nähdään Ella Mettänen.

– Tapahtumat seuraavat kirjaa yksityiskohtia myöten. Emme laita mukaan mitään omiamme. Siitä on oltu hyvin tarkkana.

Teoksen esitysoikeuksia valvoo Nordic Drama Corner, ja hyvin tiukasti valvookin. Tampere-taloon on pitänyt käytännössä luoda täysin oma ja ainutlaatuinen Tolkien-maailma – ilman lainoja tai viittauksia Peter Jacksonin ohjaamien elokuvien käsikirjoitukseen, musiikkiin, designiin tai edes vaatteisiin.

– Tampereelle tullaan katsomaan täysin uutta ja ennennäkemätöntä teosta. Kaikki on tänne tehtyä: käsikirjoitus, musiikki, sovitus ja ohjaus. Tämä on uusi suomalainen taideteos, Eija Oravuo vakuuttaa.

Parhaiten tunnelmat taisi kiteyttää Tampere-taloon oman taidenäyttelynsä tuoneen Tolkien-kuvittajan John Howen kommentti:

– Howe totesi, että teillä on täällä ihan mielisairas proggis, Kanninen nauraa.

– Meillä on esimerkiksi Rautapihan portti, joka näyttää oikeasti rautaiselta. Hän kysyi, kauanko portti näkyy esityksissä. Ehkä noin 15 sekuntia, vastasin. Mitäää, ihmetteli Howe.

Lähikuva Keski_maan ikkunasta.
Tampereen Keski-Maassa on näyttävät ikkunat.

Esitys avautuu jokaiselle

Suurtuotannon musiikin on säveltänyt Tuomas Kantelinen, ja sen johtaa Ruut Kiiski. Kanninen ja Kantelinen ovat tehneet yhteistyötä koko kuluneen kolmen vuoden ajan. Sovitus on Sami Keski-Vähälän käsialaa.

– Aika harvoin tehdään suomalaiseen teatteriin kokonaan uutta musiikkia. Täällä orkesteri on suurin sitten Sibeliuksen aikojen näyttämömusiikkien, Paulina Ahokas huomauttaa.

– Hienoa, että kapellimestariksi saatiin juuri Ruut Kiiski. Hänen roolinsa korostuu, kun esityksen aikana sekä näyttämö että muusikkojen monttu elävät ja hengittävät yhdessä, Oravuo kiittää.

Mikko Kannisen tavoite ohjauksessa on, että esitys avautuu aivan jokaiselle – myös niille, jotka eivät tunne tarinaa entisestään yhtään tai eivät ole koskaan käyneet teatterissa tai musiikkiteatterissa saati oopperassa.

– Tätä suurempaa uutta yleisöä kokoavaa tuotanto emme ole tehneet koskaan. Myytävänä on 60 000 lippua ja esityksiä yhteensä 34, Tampere-talon taiteellinen johtaja Suvi Leinonen kertoo.

Örkin naamari lavasteissa.
Tästä naamarista ei voi erehtyä. Örkkihän se siinä.

Kuvailutulkkaus ja tekstitys

Tolkienin ikisatu kiinnostaa yleisöä selvästi jo ennen ensi-iltaa. Toistaiseksi tilaa vielä löytyy Tampere-talon 1 800 -paikkaisen Ison salin esityksiin. Produktiolla on kaksi esitysjaksoa: toinen nyt alkusyksystä (22.8–21.9.2024) ja toinen vuodenvaihteen molemmin puolin (18.12.2024–11.1.2025).

Lippudata paljastaa, että Tampereelle on saapumassa tulijoita esimerkiksi Kokkolasta, Kajaanista ja ruotsinkieliseltä rannikkoseudulta. Esitys on noteerattu Lontoossa, ja pari lippua on myyty New Yorkiin asti.

– Lippuja on paremmin saatavissa elo-syyskuun esityksiin kuin joulu-tammikuun ajalle. Vähän on tullut valituksia siitä, että lippuja ei ole löytynyt juuri ostajan haluamaan esitykseen. Olemme koko ajan yrittäneetkin viestiä, että toimikaa nopeasti, Paulina Ahokas hoputtaa.

Haltijaveneen airon lapa lähikuvassa.
Lavasteiden viimeistely ulottuu pieniinkin yksityiskohtiin. Tässä haltijaveneen airon lapa.

Tampere-talon esitykset on kuvailutulkattu. Suvi Leinonen muistuttaa myös esityksen omasta sovelluksesta, jonka avulla puhelimeen saa avattua tekstityksen suomeksi ja englanniksi.

Tekstityskuva on mustavalkoinen eikä häikäise esiintyjiä kuten kännykkä normaalisti. Sen sijaan oopperaesityksille tyypillistä ja koko katsomoon näkyvää tekstitystä ei salin yläreunaan nyt tule.

Haltijavena lavasteissa, mies kävelee kaukana taustalla.
Haltijavene on valmiina purjehdukselle Tampere-talon lavalla.

Hyvä, jos vatsasta kouraisee

Hyvin monella katsojalla on vahvat ennakkokuvat Taru Sormusten herrasta -tarinasta. Ne on luotu Tolkienin kirjojen ja viimeksi vahvasti visuaalisen elokuvatrilogian avulla.

Tampere-talossa nähdään Suomen ja maailman mitassa ainutlaatuinen esitys. Monelta osin se on lähempänä oopperaa tai musikaalia kuin perinteistä puheteatteria. Miten sitä pitäisi lähestyä oikein?

– Toivon, että teatterin taika vie kävijät mukanaan, Paulina Ahokas sanoo.

– Tässä on mukana silmin nähtävä taso, se mitä näyttämöllä tapahtuu. Sitten vielä vatsanpohjaista kouraisee, kun montusta kohoaa musiikin ääni. Siitä syntyy yhteinen ja vielä hirveän paljon suurempi kokemus, Suvi Leinonen uskoo.

Musiikin teho syntyy tässä produktiossa luonnollisesti, sillä yksittäisten soitinten tai koko orkesterin ääntä ei vahvisteta sähköisesti.

Mikko Kanninen on käynyt koekuuntelemassa orkesteria Tampere-talon salissa ja parvekkeella. Hänen mukaansa yksittäiset soittimetkin erottuvat vaivatta parvekkeen perimmäiselle riville asti.

Neljä haastateltavaa katsoo esityksen näytelmäpalloa.
Eija Oravuo (vas.), Suvi Leinonen, Paulina Ahokas ja Mikko Kanninen tuottavat Tampereelle maailmanluokan esitystä.

”Kaikki tehdään pieteetillä”

Taru Sormusten herra -produktion hinta liikkuu ”miljoonissa”. Tarkempaa budjettia ei toimittajalle tässä vaiheessa kerrota.

– Riskit ovat valtavat, mutta ei tähän olisi lähdetty, ellei tuotantoon olisi uskottu, Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokas vakuuttaa.

– Tässä esityksessä moni asia maksaa paljon. Meillä on 250 henkeä töissä, ja syksyn varalle on mietittävä backupien backupitkin eli sijaisen sijaiset, jos joku sairastuu, eroaa tai kaatuu portaissa. Mutta kaikki tehdään tosi pieteetillä, ohjaaja Mikko Kanninen lupaa ja kiteyttää näkemyksensä onnistuneesta produktiosta näin:

– Esitys on tasan niin hyvä kuin sen huonoin kohtaus on.

Kari Pitkänen
kari.pitkanen(at)
kulttuuritoimitus.fi

* *

Taru Sormusten herrasta Tampereella

Taiteellinen työryhmä

  • Alkuperäisteos J. R. R. Tolkien  
  • Suomennos ja näytelmän hahmojen nimet Kersti Juva  
  • Sovitus Sami Keski-Vähälä  
  • Ohjaus Mikko Kanninen  
  • Sävellys Tuomas Kantelinen 
  • Musiikin toteutus Tampere Filharmonia 
  • Kapellimestari Ruut Kiiski 
  • Lavastussuunnittelu Marjatta Kuivasto  
  • Pukusuunnittelu Pirjo Liiri-Majava  
  • Kampausten ja maskien suunnittelu Jonna Lindström  
  • Valo- ja videosuunnittelu Joonas Tikkanen  
  • Äänisuunnittelu Hannu Hauta-aho  
  • Sirkuskoreografi Taina Kopra  
  • Stuntkoordinaattori Jouni Kivimäki  
  • Apulaisohjaaja Jaakko Lenni-Taattola  
  • Tuottajat Mari Posti, Aili Viitanen, Suvi Leinonen 

Rooleissa

  • Frodo Ella Mettänen 
  • Aragorn Antti Reini 
  • Gandalf Ville Majamaa 
  • Klonkku, portinvartija Risto Korhonen 
  • Saruman, Boromir Tommi Raitolehto 
  • Legolas Lasse Viitamäki 
  • Sam Antti Tiensuu
  • Pippin Annuska Hannula 
  • Merri Elisa Piispanen 
  • Bilbo Reppuli, Shagrat Eeva Hakulinen 
  • Faramir, Voivalvatti, Haldir Ville Mikkonen 
  • Arwen, Gorbag Henna Tanskanen 
  • Elrond, Denethor, Kärmekieli Arttu Ratinen 
  • Galadriel, Sauronin suu Arttu Soilumo 
  • Gimli Elina Rintala 
  • Puuparta (ääni) Esko Roine
  • Sauron (ääni) Mikko Kanninen
  • Ensemble ja paikkaaja Karoliina Vanne
  • Ensemble ja paikkaaja Marko Keskitalo
    Örkkejä, enttejä, haltioita, nazgûleita, juhlavieraita (Sorin Sirkus) Iitu Kivimäki, Sampo Suihkonen, Saana Leppänen, Heikki Järvinen, Aleksi Niittyvuopio
  • Hobitti Marko Uotila
  • Örkki Joni Maukonen
  • Hobitti ja örkki Riikka Papunen

Taru Sormusten herrasta™ perustuu J. R. R. Tolkienin teokseen The Lord of the Rings™, jonka oikeudet on lisensoinut Middle-earth Enterprises. Teoksen esitysoikeuksia valvoo Nordic Drama Corner. 

Esitykset Tampere-talossa 22.8–21.9.2024 ja 18.12.2024–11.1.2025. Lisätietoa täältä.

Esityksen promokuvassa kolme päähenkilöä
Kuva: Saara Salmi / Tampereen Teatteri
Scroll to Top